Läs senare

Dubbla roller ny trend

AktuelltHuvudmän ser specialpedagoger som rektorsämnen. Och de får gärna kombinera båda rollerna i samma tjänst.
Men Lärarförbundet varnar för intressekonflikter.

av Per Hagström
16 Mar 2017
16 Mar 2017
Johan Parmbäck, nyanställd rektor/specialpedagog på Norra skolan i Motala. Foto: Åke Karlsson

Det kan vara svårt nog att rekrytera en kompetent rektor. Att hitta någon som dessutom kan jobba som specialpedagog låter som en utmaning. Men i Motala gick det vägen. Två mindre skolenheter i kommunen har fått varsin ny rektor. Båda är utbildade specialpedagoger och ska jobba på halvtid i den rollen.

En av dem heter Johan Parmbäck. Han kommer från en tjänst som arbetslagsledare för ett resursteam på en högstadieskola. Och han hoppas att det nya jobbet ska ge honom det bästa av två världar.

– Jag har länge varit intresserad av skolutveckling. Samtidigt tycker jag det är viktigt att ha kvar elevkontakten för det är något jag älskar i arbetet som specialpedagog, säger han.

Känns det som ett stort steg att bli skolledare?

– Jag satt i ledningsgruppen i skolan där jag arbetade tidigare och det bidrar till att jag känner mig mogen uppgiften.

Är det inte risk att du får en väldigt splittrad arbetssituation på nya jobbet?

– Nej, jag tror att det går att hålla isär rollerna. Samtidigt har man hjälp av att jobbet som rektor och specialpedagog har så många likheter. För båda handlar det mycket om lärmiljöer och särskilt stöd.

Det är viktigt att ha kvar elevkontakten för det är något jag älskar i arbetet som specialpedagog.

Kristina Stenvall är grundskolechef i Motala kommun och den som rekryterade Johan Parmbäck. Hon blev positivt överraskad av intresset som de nyinrättade kombinationstjänsterna väckte.

– Vi är jätteglada för vi fick flera väldigt bra sökande.

Vad är det som lockar tror du?

– Många specialpedagoger jobbar nära rektorer och kan mycket om rektorsjobbet. Det kan vara ett första steg att pröva en blandad tjänst för att sedan gå över på heltid som rektor om man trivs med det.

Blir det inte brist på specialpedagoger i stället då?

– Jo, men då får jag i alla fall rektorer i min rektorsgrupp med specialpedagogisk kompetens. Men jag hoppas att de här personerna stannar kvar på sina blandade tjänster i några år för jag tror på konceptet.

Hon verkar inte vara ensam om det. Även Göteborg, Nässjö, Mörbylånga och Vadstena kommuner har nyligen annonserat efter personer som kan vara rektorer eller biträdande rektorer på deltid och specialpedagoger på resten av tiden.

Lärarförbundet Skolledare säger inte kategoriskt nej till kombinationstjänster. Men ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman ser en risk för intressekonflikter.

– I ena stunden är du en specialpedagog som handleder kollegor och i nästa stund ska du sätta lön på samma personer eller bestämma deras scheman.

ur Lärarförbundets Magasin