Läs senare

Fasta tider visar start och stopp

Vad?

Flera stillastående klockor, alltså utan batteri, som visar olika start- och sluttider för lektioner och raster. Tiderna visas även digitalt och med ord i
anslutning till varje klocka.

Hur?

Klockorna sitter gruppvis på väggen så att eleverna själva kan se när en lektion börjar och slutar.

Varför?

För att visualisera tid och för att lära sig klockan, något som är svårt för många.

Vem?

Linda Ander, speciallärare på Sätoftaskolan i Höör, som undervisar på särskolans högstadium.

Linda Ander

”Det här med klockan och tid är ganska svårt för många elever. En del kan analog tid, en del digital tid, en del kanske kan se på klockan vad den är men kan inte läsa av och säga det. En del kan hel och halv men inte tio i.

Det här innebär att vi hela tiden får frågor om när det är rast, hur lång lektionen är och när nästa börjar – trots att de har sitt schema framför sig.

Jag och Jessica Nilsson, som är assistent, satt och spånade kring det här en dag och kom på att vi kunde sätta upp klockor med fasta klockslag på väggen för att visa när en lektion startar och slutar och när det är rast. Vi har satt klockorna två och två med ett mellanrum emellan för att göra det tydligt att de visar olika pass. Ovanför varje klocka visar vi även den digitala tiden, alltså med siffror, och tiden med ord.

Vi har givetvis en klocka med batteri också men den sitter på en annan vägg.

Det här funkar jättebra. Eleverna tittar ofta på klockorna och nu känner de igen klock-slagen. De vet att det heter 30 när den långa visaren pekar på sexan och de vet att det är hel timme när den pekar på tolvan.

Ibland kommer de själva på att de kan vända sig om och titta på klockorna – och det är ju det bästa, när eleverna själva hittar nyttan med det vi gör. Som häromdagen när vi skulle åka tåg. Eleverna visste att vi skulle vara framme halv tio och deras uppgift var att leta i reseplaneraren efter ett tåg som passade. Efter en stund var det en elev som sa:
– Första lektionen slutar halv tio. Vi kollar på klockan hur det ser ut.

Även att köpa klockorna blev en bra uppgift. De fick bland annat ta reda på hur mycket klockorna skulle kosta, hur vi skulle ta oss till affären och när vi behövde åka. Sedan åkte vi tillsammans allihopa.”

ur Lärarförbundets Magasin