Läs senare

Håll tyst!

17 Dec 2013

Bild: Nils Agdler.
”Vad är det viktigaste du lärt dig sedan du började jobba som specialpedagog?”. Frågan kommer när jag sitter med en av skolans lärarkandidater som har följt med mig under en dag: några timmar när vi möter elever i grupp eller enskilt, något möte med en lärargrupp och en stund med skolan elevhälsogrupp.
Nu är det dags för ett samtal om det som hänt under dagen och en diskussion kring specialpedagogik. Nu har jag hunnit jobba ett par år på min gymnasiskola och varje år har några kandidater passerat. Många har mycket bestämda åsikter om specialpedagogik och elever i behov av stöd. Frågorna verkar ha stötts och blötts på seminarier och i kurslitteraturen, vilket är glädjande. Inte så sällan har även studenterna svar på sina egna frågor. De är också väldigt säkra på sin sak. Det är med andra ord precis som det ska vara. För lärarlivet, eller specialpedagoglivet, var som lättast på lärarhögskolan. Sen blev det lite knepigare när teori skulle bli till praktik. Missförstå mig nu inte – de här dagarna med blivande lärare tycker jag tillhör höjdpunkterna under läsåret, inte minst för att frågorna jag får tvingar mig till att tänka till kring det som är vardag.

 

Mitt första svar på frågan blir att det är helt avgörande att rektor och ledning kan vara tydliga och vet vad de vill använda sina specialpedagoger till. Jag märker att det inte var den typen av allmänna resonemang som lärarkandidaten var ute efter. Nej, något mer konkret: ”Något som jag och mina kursare kan ha nytta av. I verkligheten, när vi är färdiga på lärarhögskolan och står där med elever.” Nu blev det lite knepigare så jag ber att få tänka ett varv till och återkomma nästa dag.

Frågan ligger där och snurrar i bilen på vägen hem. Jag inser att en av de allra viktigaste saker jag lärt mig genom åren är den ädla konsten att vara tyst när jag samtalar med elever. I början av min lärargärning ställde jag frågor som jag, i min iver att hjälpa till och göra gott, ofta besvarade själv. Att då i stället luta sig tillbaks och våga vara tyst en liten stund gör att eleven hinner med i samtalet och faktiskt blir mer delaktig i att utforma det stöd som jag kan erbjuda.

ur Lärarförbundets Magasin