Läs senare

Hallå där

AKTUELLTBirgitta Silfver, universitetslektor på Högskolan i Gävle, som 2011 doktorerade med en avhandling om clownen i klassrummet.

13 Dec 2016
Birgitta Silfver, universitetslektor på Högskolan i Gävle
Birgitta Silfver, universitetslektor på Högskolan i Gävle

Efter ett antal våldsdåd i USA sprider sig clownskräcken bland barn även i Sverige. Hur ska man som lärare tänka kring det?
– Clownen är en uråldrig tradition så det som händer nu bygger på en djup okunskap. Att skrämmas som clown, då är man ingen clown. Som lärare måste man naturligtvis ha respekt för att barn har blivit uppskrämda så man kan inte tvinga clownen på någon.
Du har studerat clownen i klassrummet. Vad har du kommit fram till?
– Främst vikten av leken med identitet, funderingar kring vem
man är, något djupt personligt. Men jag vill också understryka närvaron av skrattet som faktiskt bäddar för lärande och skapar ett tillitsfullt klimat.
Är det läge att bjuda in en clown till klassrummet för att avdramatisera?
– Ja, det kan det ju vara, men det beror på. Man måste göra det varsamt nu, situationen är ju sån att många är rädda. Så man får prata om det och barnen måste ju vara med på att det kommer en clown. Kanske kan en clown komma dit, men utan clownkläder, för att berätta om vad en clown är.

ur Lärarförbundets Magasin