Läs senare

Kattugglan gjorde skolstarten smidig

av Gertrud Svensén
17 Mar 2017
17 Mar 2017

Förberedelserna var minutiösa. Först hade förskolans pedagoger samtal med alla barn och föräldrar. Förskolläraren Ellinor kollade noga av vad vi och sonen ville att hon skulle berätta för skolan: var det okej att säga att Malte kunde vara lite tillbakadragen och behövde hjälp att komma in i leken? Skulle vi prata om att han hade svårt att uttala vissa ljud?

I slutet av maj var det dags för Malte att träffa sin blivande lärare. En av de få saker hon lyckades få ur honom var att han i födelsedagspresent just hade fått en fågelbok, en sån där som spelar upp fåglarnas olika läten. När det visade sig att läraren kunde göra en perfekt imitation av kattugglans hoande var saken biff. Hela sommaren gick Malte och pratade om sin lärare och hennes ornitologiska färdigheter, och när skolstarten närmade sig var han förberedd och förväntansfull. Kanske hade Ulla-Britt lärt sig några fler fågelläten under lovet?

Övergången mellan olika stadier kan vara omvälvande för många barn – inte minst för dem som är i behov av särskilt stöd. En misslyckad övergång riskerar att färga av sig på nästa, menar forskaren Gunilla Sandberg. Skolverkets statistik visar också att antalet åtgärdsprogram sjunker mellan sexan och sjuan, ett tecken på att överlämningar inte alltid fungerar som de ska. Det behövs centrala riktlinjer, tydliga rutiner på skolan, stöd från ledningen och stora öron gentemot föräldrar och elever.

I det här numret kan du inspireras av några specialpedagoger och lärare som har just det – precis som Maltes Ulla-Britt.

ur Lärarförbundets Magasin