Läs senare

”Mattan ger chans att påverka”

Foto: Mikael Rosenberg

För många elever är det lättare att säga vad de tycker om man använder bilder. En bild kan fungera som en ledtråd eller något att reflektera över. Det är därför samtalsmattan är så bra.
Vi använder en billig dörrmatta och bilder av olika slag som vi sätter kardborreband bakpå. Överst på mattan sitter bilder av en visuell skala som visar exempelvis bra, ganska bra, dåligt eller ibland bara ja och nej, det beror på vad samtalet handlar om.

Samtalsmattan är utmärkt att använda till att utvärdera, vid planering och för att eleverna ska kunna påverka verksamheten.

Vad?

En samtalsmatta som underlättar för elever att kommunicera och föra fram sin åsikt.

Hur?

En dörrmatta och bilder med
kardborreband på baksidan.

Varför?

Genom bilder och en värderingsskala kan elever uttrycka sin mening utan att använda ord.

Vem?

Kristina Jansson, specialpedagog och AKK-pedagog på Vasa särskola i Ludvika.

I dag har vi utvärderat friluftsdagen. Då hade vi frågekort med bilder på snöhögen, bussen, hamburgaren och skridskorna.

Sedan gäller det att ställa öppna frågor och att hålla sig själv neutral när man frågar eleverna vad de tyckte om de olika aktiviteterna så att man inte för över sina egna
värderingar eller lägger orden i munnen på dem.

När eleverna fått frågan lägger de bilden där de tycker längs skalan. Sitter man i grupp kan det vara svårt att vänta på sin tur. Då använder vi bilder på eleverna och så håller jag i frågekortet. När någon vill svara lägger eleven sin egen bild längs skalan.

Första gången jag hörde talas om mattan var för tio år sedan på en konferens. Numera använder jag den på olika sätt, från årskurs ett till gymnasiet, med dem som ögonpekar och dem som talar, och både individuellt och i grupp. Just nu utbildar jag förskollärare.

De ser särskilt stora fördelar med mattan när det kommer till att kommunicera med nyanlända barn.

Samtalsmattan är genial! För många är den det enda sättet de kan vara med och
påverka.

Berättat för Ulrika Sundström

ur Lärarförbundets Magasin