Läs senare

Min dag på jobbet

Helena UngerFölj med specialläraren Helena Unger på en arbetsdag med bland annat spöken, spindlar, fladdermöss och äppelprovning!

Morgonpigga kollegor! Foto: Helena Unger

07:50

Mina två speciallärarkollegor Ola Westmar och Lisa Cederholm och jag brukar ses en kort stund i vårt minimala arbetsrum innan dagen drar i gång. Vi har ett gott klimat: pratar jobb, skrattar, stöter och blöter, berättar och luftar våra tankar om vardagen, har livliga pedagogiska diskussioner och allvarliga samtal. De ger mig härlig input och energi som jag har glädje av hela dagen.

09:00

Foto: Helena Unger

Hem- och konsumentkunskap står på schemat denna förmiddag. Jag använder både bildstöd och text när jag skriver recept, anvisningar och schema till eleverna. I klassrummet används även tecken som stöd, punktskrift och kommunikationskartor. Jag är övertygad om att en mångfald av olika akk-sätt gynnar alla, det blir talstöd, minneskrokar och en tydlig struktur.

Äppelprovning! Foto: Helena Unger

10:00

Vi testar sju olika svenska äpplen. Vi smakar och doftar, känner, klämmer och jämför, funderar på namnen på äpplena. Vem var egentligen Filippa? Och Mutzu är ju ett skumt namn, för att inte tala om Lobo! Discovery var nog favoriten med smak av jordgubb och underbar rödrosa färg på fruktköttet. På bilden ser vi Sofie i provsmakartagen.

10:15

Ett äkta smakproffs Foto: Helena Unger

Masoumeh är mycket bra på att känna doft, smak och struktur på de olika äpplena. Hon är blind och läser recept skrivna med punktskrift. Jag får tänka på att anpassa undervisningen så att hon är lika delaktig som de andra. Jag skriver recept i bildstödsprogram och punktskrift varje gång. Klassrummets kök är strukturerat på ett sätt som gör att alla elever hittar självständigt bland råvaror och i skåp.

 

Läskig lektion Foto: Helena Unger

13:00

Snabba ryck mellan lektionerna! Jag har inte stora möjligheter till egen rast och efter en lunch i farten är det dags för språk och kommunikation. Jag presenterar fyra-fem nya tecken per gång. I dag blir det spöke, spindel, fladdermus och snäll! Sen gör vi snälla men fullständigt livsfarliga spöken, fladdermöss och spindlar för hela slanten!

15:00

Disken kvar! Foto: Helena Unger

Efter dagens lektioner blir det diskning, städning och arbete i mina lektionspärmar. En pärm för varje ämne hjälper mig att hålla ordning. Jag skriver ner vad som skett under dagen. Det kan vara något kring en särskild elev, något som inte fungerade eller något som blev bra. Idéer, reflektion och dokumentation får sen fastare form i datorn. Det är skönt att avsluta dagen i klassrummet.

 

Bäst i dag

Äppelprovningen blev jättelyckad. Eleverna visade prov på reflektionsförmåga, fantasi och kunde urskilja flera smaker på de äpplen vi testade.

Sämst i dag

Tidspressen mellan lektionerna! Hur man ska hinna med allt man måste göra som inte har med själva lektionerna att göra är för mig ett evigt gissel …

Helena Unger

Ålder: 44 år.

Gör: Speciallärare på Lärvux, särskild utbildning för vuxna, i Falkenberg. Bor i Halmstad.

ur Lärarförbundets Magasin