Läs senare

Npf-perspektivet kan stärkas efter kritiken

AktuelltFöräldranätverket Barn i behov har riktat stark kritik mot det specialpedagogiska lyftet. Regeringen arbetar nu för att Skolverket ska förändra fortbildningen.

30 Jan 2018

Specialpedagogik för lärande är ett statligt kompetenslyft som bygger på kollegialt lärande. Syftet är att öka lärarnas specialpedagogiska kompetens för att elevernas skolsituation och prestationer ska förbättras.

Nätverket Barn i behov tycker dock att materialet saknar verktyg för att arbeta med elever med npf. Det kritiserar också att Skolverket inte har tagit hänsyn till de senaste årens forskning om vilka metoder som fungerar.
– Vi blev chockade över innehållet. Det finns risk att detta till och med förvärrar för barn med autism och inte har någon effekt alls för barn med exempelvis adhd, säger Malin Holm, psykolog och förälder i nätverket Barn i behov.

Regeringen vill nu att Skolverket ska förändra utbildningsmaterialet.
– Vi för just nu en dialog med Skolverket om hur npf-perspektivet kan stärkas, utifrån intentionerna i uppdraget, säger Helena Öberg, statssekreterare hos utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

ur Lärarförbundets Magasin