Läs senare

Zlatan och elevhälsan

14 Dec 2015

Bild: Nils Adler.Fotboll och specialpedagogik. Kan det vara något att skriva en krönika om? Absolut, skolvärlden skulle kunna lära sig en hel del av fotbollen.

Sveriges landslag har en mega­stjärna. En världsspelare som i sina bästa stunder kan mäta sig med de allra bästa inom fotbollen. Zlatan är en spelare som skapar rubriker och får stor uppmärksamhet. Men han är inte ensam på planen utan omgiven av andra spelare, och hur laget presterar hänger till största del på den kollektiva insatsen.

Själv är jag mest fascinerad av försvars­spelet; backlinjen och målvakten. En bra insats från dessa spelare skapar sällan stora rubriker medan ett enda misstag kan vara matchavgörande. Skolans värld fungerar likadant. Varje skola har säkert sin Zlatan-pedagog. Kreativ och nyskapande med en personlighet som gör att hen alltid märks och syns. Men också skolan behöver en välorganiserad försvarslinje och i den finns det inte utrymme för några Zlatan-typer. Här är den kollektiva insatsen viktigare.

 

En välorganiserad elevhälsa påminner om fotbollens backlinje. Det är vi som ska hjälpa målvakten genom att samarbeta, prata med varandra och agera kraftfullt. Målvakten, som är den som dirigerar och styr back­linjen, är givetvis rektor och ledning. En elevhälsa som har tydliga rutiner för hur man fångar upp elever och utvärderar sitt arbete kommer att hålla rent framför målvakten och skapa ett lugn.

I pressade situationer är det bra att ha en stabil klippa som vaktar målet. Någon som kan reda ut situationen när elevhälsan hamnar i trubbel eller inte hinner med. En klok rektor och ledning ser till att organisera sin elevhälsa så bra att de själva kan ägna sig åt de riktigt hårda och svåra skotten – att ordna resurser till skolan samt blicka framåt.

 

Men en backlinje, eller elevhälsa, som inte samarbetar effektivt kommer inte att fylla sin uppgift. I fotbollens värld släpper man in mål och förlorar. I skolans värld når vi inte de elever som mest behöver oss. Bollarna kan inte heller stanna hos elevhälsan i backlinjen utan måste snabbt upp till mittfält och anfall. Passningarna från elevhälsan till skolans mittfältare och anfallare måste vara snabba och välriktade.

I fotbollens värld når passningarna inte fram om avståndet mellan backlinje och anfall är för långt. I skolans värld måste elevhälsa och undervisande lärare också ligga tätt inpå varandra och se till att elever inte faller mellan stolarna. Om det samarbetet fungerar bra kan Zlatan dundra in dröm­målen och i skolan kan vi få fler elever att nå sina mål.

Nästa gång ni samlas i elevhälsan så ta och sträck lite extra på er. Det är ni som är klipporna i backlinjen. Zlatanpedagogen får hålla hov i lärarrummet medan ni håller rent framför målet!

För övrigt tycker jag …

… om höstlovets konferensdagar med kollegor när vi har tid att både prata och tänka till.

Johan Edström

Gör: Före detta fotbollsspelare på korpnivå och lärare i svenska och SO samt specialpedagog.

Arbetsplats: Högstadieskola i Vaxholm.

Tycker inte om: Enkla lösningar på svåra problem, vilket tyvärr är vanligt i skolans värld.

ur Lärarförbundets Magasin