Läs senare

Äpplen eller bananer?

22 feb 2015

Bild: Nils Agdler.
Arne, min rektor, stod i dörröppningen, plirade över kanten på sina glasögon och sa:– Det gäller den här lille Adam. Vi behöver en kartläggning av hans kunskaper – i alla fall i matte och svenska.

Jag tycker att det kan vara lite knepigt att hitta bra kartläggningsmaterial i matematik.

Valet föll på ett erkänt och ofta rekommenderat diagnosmaterial.

Adam var ett charmtroll med pepparkornsögon och kvicksilver i benen. När jag förklarade att vi skulle räkna tillsammans en stund var han genast med på noterna. De första uppgifterna var av karaktären att räkna och skriva antal. Det gick bra.

När vi kom till de skriftliga uppgifterna tänkte jag att här måste jag nog läsa högt. Så jag började:

– Anna och Johan har sex äpplen tillsammans, hur många …

Längre än så hann jag inte innan Adam förskräckt avbröt mig:

– Anna och Johan, vilka är det?

– Ja, det är ju barnen i räkneberättelsen här …

– Vad gör dom? fortsatte han

– Jo, dom ska dela på sex äpplen så att de får lika många var, försökte jag introducera uppgiften.

– Varför då? undrade han

– De vill dela rättvist så de får lika många var vet du, och på mitt mest tålmodiga sätt lotsade jag honom till fram till ett godtagbart svar.

Jag tog sats för nästa uppgift:

– Anders har fem bananer, om han…

– BANANER! han nästan skrek ut ordet – nyss sa du ju äpplen! Och så hette han ju Johan sa du … Äpplen och bananer! Hur ska du ha det egentligen?

Jag storskrattade inombords åt hans skarpsinniga analys av testets kanske bristande logik. Det slog kullerbytta i huvudet på en liten pojke som tänkte i helt andra banor.

Det är ett väl etablerat test – men levererar uppgifter som framstår som obegripliga. Det är sunt att reagera när äpplen förvandlas till bananer.

ur Lärarförbundets Magasin