Läs senare

Dags att släppa taktiktavlan!

av Johan Edström
29 Maj 2018
29 Maj 2018
Foto: Nils Adler

Johan Edström

Gör: Före detta fotbollsspelare på korpnivå och lärare i svenska och SO samt specialpedagog.

Arbetsplats: Högstadieskola i Vaxholm.

Tycker inte om: Enkla lösningar på svåra problem, vilket tyvärr är vanligt i skolans värld.

Ännu en tidig helgmorgon i en av norra Stockholms idrottshallar. Pigga elvaåringar med en massa spring i benen på planen. Yrvakna och kaffedrickande medelålders föräldrar på läktaren. Före matchen samlar tränaren laget för att dra upp rikt-linjerna för hur matchen ska vinnas. Nu kommer taktiktavlan fram. Med bestämda streck visar han hur spelet ska se ut. Ritar pilar i olika färger för att visa hur spelarna ska röra sig. Ställer kontrollfrågor till killarna. Har gått ned på knä så att han är i höjd med spelarna. Varierar rösten. Ögonkontakt och massor av positiva ord. Spelar ut hela registret som en god pedagog bör göra för att få budskapet att nå fram. På läktaren sprider sig trygghet och segervittring. Efter en sådan taktikgenomgång verkar allt glasklart. Målmässigt blir det en jämn halvlek men den inledande taktikgenomgången verkar inte ha nått fram. Killarna springer mest omkring på planen som yra höns. Alla är överallt och ingenstans. Pilarna och strecken på taktiktavlan stämmer inte överens med det som händer på planen. Att döma av tränarens kroppsspråk är han inte alls nöjd med spelet. I halvtidsvilan samlas killarna runt tränaren. Men den här gången är det inte taktiktavlan och tålamodet som kommer fram. Nej, nu är det lite mer gammaldags pedagogik som gäller. En rejäl utskällning och en hel del ord som inte gör sig så bra i skrift. Andra halvlek verkar alla spelare göra precis rätt och målen trillar in.

Kanske har jag använt mig av fel metod för att nå fram till mina kollegor.

På vägen hem i bilen börjar jag fundera på hur jag själv lyckats förmedla min kunskap. Kanske har jag använt mig av fel metod för att nå fram till mina kollegor. Under mina år som specialpedagog har svårigheten att få lärarna att dokumentera både åtgärder och insatser följt mig som en röd tråd. Tänker på hur många gånger jag på olika skolor gått igenom när, hur och varför man upprättar ett åtgärdsprogram. Försökt att bena ut skillnaden mellan anpassningar och extra anpassningar. Jag har visat powerpoints, ritat pilar och dragit streck. Föreläst för personalen, varit ute och pratat i arbetslag och ämnesgrupper. Har pratat med både hög och låg stämma. Resonerat och förklarat. Kort och gott tagit till de flesta tricksen i verktygslådan för att nå fram med mitt budskap.

Resultatet har blivit som för de elvaåriga killarna. När vi kommer till nästa termin så uppstår ändå samma förvirring. Ingen verkar riktig veta hur man ska göra för att dokumentera. Kanske behöver jag testa innebandytränarens knep. Släppa taktiktavlan och tala klarspråk!

För övrigt tycker jag …
… att debatten kring kunskapskrav och svårigheterna för ”svaga” elever att nå betyg E är både välkommen och angelägen.

ur Lärarförbundets Magasin