Läs senare

”De flesta som jobbar här är inga karriärister”

Hassane KardoudDigitala verktyg, rese-snack och promenad i Sandskogen. Häng med specialpedagogen Hassane Kardoud under en arbetsdag.

30 jan 2019

 

 

 

 

 

 

Hassane Kardoud
Ålder: 43 år.
Gör: Specialpedagog, engelsklärare och mentor på Österlens folkhögskola. Går sista terminen på special­pedagogiska programmet i Kristianstad.

08.00 Jag startar alltid dagen med att ta en kopp kaffe och prata med vår stjärnkock Roger Nilsson. Efter det går jag till mitt rum och kollar av mejlen.
 08.30  På måndagar har vi mentorsplanering. Jag och min mentorskollega Lena Storlind pratar om olika alternativ för våra deltagares redovisningar och behörigheter och planerar veckan. Antalet deltagare som är i behov av särskilt stöd ökar kontinuerligt och det kräver mycket, inte minst i det förbyggande arbetet.
10. 00  Dags för fikapaus med kollegorna. Österlens folkhögskola är jättestor med en gammal och en tillbyggd del. På den allmänna kursen, som jag ansvarar för, är vi tio pedagoger och runt 100 deltagare.
10.30 Specialpedagogikpass med deltagarna Hossein Jafari, Ami Coulibaly och Hasan Jafari. Jag visar digitala verktyg som kan underlätta läsning, skrivning och tal. Till exempel stavningsprogrammet Read&Write som finns både på svenska och engelska. Min roll som specialpedagog varierar mycket beroende på var i terminen vi är. I början är det mycket nivåkartläggning, då vi pratar om svårigheter i lärmiljön, vilka anpassningar som gjorts och hur de fungerar, för att hitta en bra strategi tillsammans med lärare och deltagare.
12.00  Lunch i matsalen. Vi sitter vid runda bord och samtalen varierar lite beroende på vem jag sitter med. Det kan bli om fotboll, resor och ibland jobb. Jag har jobbat här i tio år. Vi har en bra stämning, de flesta som jobbar här är inga karriärister.
13.oo  Undervisning i engelska 5 och 6 med en klass. Lektionen handlar om identitet, given or created, utifrån novellen My son the fanatic av Hanif Kureishi.
15.00  Specialpedagogiska samtal. Ett möte för alla pedagoger på allmänna kursens grund- och gymnasienivå. Vi har under en tid arbetat med hur vi ska göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med funktionsnedsättningar. Nästa termin ska vi prata om inkludering och delaktighet med miljön i fokus. Ibland visar jag nya digitala redskap på mötet. Själv använder jag mig mycket av flippat klassrum så att deltagarna kan förbereda sig och träna på olika uppgifter hemifrån.
16.30  Kollar av mejlen innan jag kör hem till Ystad. Jag går alltid en runda i Sandskogen eller vid havet på kvällen. Det är min meditation.

ur Lärarförbundets Magasin