Läs senare

”Enkelt att fixa egna ståbord”

Vad?

Hemmasnickrade ståbord, tillverkade efter önskemål från elever.

Hur?

En vanlig skolbänk har blivit högre med hjälp av klossar i ”hylsor” som benen träs in i.

Varför?

För att ge möjlighet till variation i lärmiljön.

Vem?

Micke Svensson, resurslärare i årskurs 4 i Mimergården, Östersund. Undervisar också i idrott och hälsa och är IT-ansvarig.

Micke Svensson Foto: Hasse Marklund

”Förra året var vi med i ett projekt som gick ut på att förbättra den fysiska lärmiljön. Vi hade fått anslag från Specialpedagogiska skolmyndigheten och samarbetade med forskare på Mittuniversitetet. Vi ville undersöka om eleverna fick bättre inlärningsförmåga om de fick chans att välja var och hur de arbetade och om det i sin tur kunde frigöra tid för oss pedagoger. Vi gjorde en enkät med eleverna och kom fram till att en del gärna ville ligga, andra ville sitta för sig själva i ett tyst rum och så vidare. Och så visade det sig att några gärna ville stå, så jag och min kollega Cecilia Thorgerzon började spåna på hur vi skulle kunna lösa det.

Vi hade inga pengar att köpa in ståbord, men jag hade sett att särskolan hade tillverkat enkla ståbord själva. Jag gillar att snickra och fick låna slöjdsalen och material därifrån. Jag gjorde en slags hylsor av plywood, lim och skruv, ungefär 40 centimeter långa. Inuti dem satte jag 25 centimeter långa klossar och så satte vi ner en vanlig skolbänk i hylsorna. Svårare än så var det inte. Sedan går det förstås att tillverka lägre klossar också, ifall kortare barn skulle vilja använda ståbordet.

I Cecilias klassrum gjorde vi en annan variant av ståbord, som fått ett extra långt metallben i ena änden, medan andra änden är fastskruvad i väggen.

Det är framför allt elever som ibland har svårt att sitta still som använder ståbordet. Oftast blir det när de jobbar självständigt med olika uppgifter i matte eller svenska, men det händer också att de står där då de jobbar med grupparbeten. Bordet är placerat längst ner i klassrummet, med en kortsida mot väggen. Då är det minst i vägen.

Det är ju nästan fånigt att vi inte hade kommit på det tidigare – det var ju så enkelt att fixa!”

 

ur Lärarförbundets Magasin