Läs senare

Fritt fram att gunga på stolen

FotstödEtt elastiskt fotstöd ger elever med spring i benen möjlighet att vicka, trampa och gunga trots att de sitter still. Specialpedagog Anna Wassenius återvinner cykelslangar i klassrummet.

av Per Bengtsson
26 mar 2019
26 mar 2019
Äkta recykling i klassrummet.
Foto: Olympens skola

Den som behöver låta fingrarna pilla med något för att hålla koncentrationen uppe har många alternativ: piprensare, stressbollar, fidget spinners och tyglabyrinter är bara några exempel. Fötterna är svårare att hålla igång utan att det stör på lektionerna, tyckte specialpedagogen Anna Wassenius. På en amerikansk sajt såg hon ett företag som lanserade en typ av gummiband som monterades på stolar, så att benen kunde röra sig men eleverna satt kvar.

– Jag hade ett trepack träningsband som jag använt på gymmet. De var ganska lika dem i USA, säger hon.

Anna Wassenius tog med träningsbanden till skolan och testade att knyta fast dem på en stol.

– Ett av dem funkade bra, för det var brett och lagom hårt. De andra två var för tunna, så man fick ont i fötterna, säger hon.

Hon funderade på andra liknande material som kunde ha samma funktion och i förrådet hemma hittade hon en cykelslang. Den hade rätt egenskaper – både i elasticitet och dimension.

Ett par av klassrummen på Olympen, där Anna Wassenius arbetar, har nu utrustats med de elastiska fotstöden. I de fall då stolarna redan har fasta fotstöd har hon knutit cykelslangarna runt bordsbenen istället. Det funkar lika bra.

– Man kan göra en mängd olika rörelser: gunga, vicka, hoppa. En del har foten under gummibandet och trycker uppåt, berättar hon.

Lärarna har varit positiva, även om det kan knaka och gnälla lite om gummibanden innan de trimmats in i sin nya funktion.

– Som med alla hjälpmedel måste man använda dem på rätt sätt och prata om varför de finns. Annars riskerar de att missbrukas som leksaker. Det har varit mycket nyhetens behag – alla vill prova. Så det är bra om man har möjlighet att göra i ordning ett par stolar i varje klassrum.

Anna Wassenius har använt nya slangar, men klippt bort luftventilerna så att man inte ska skada sig på dem. Hon tror att det går utmärkt även med gamla cykelslangar som fått punktering.

– Det bästa med den här lösningen är att man har händerna fria och kan arbeta samtidigt som man rör på sig, konstaterar hon.

Vad?

En cykelslang som knyts runt stols- eller bordsbenen vid elevernas arbetsplatser i klassrummet.

Hur?

Används som ett elastiskt fotstöd, fötterna kan gunga, vicka och trampa medan gummit tänjs.

Varför?

Lindrar spring i benen vid genomgångar och enskilt arbete för elever med koncentrationssvårigheter.

Vem?

Anna Wassenius, specialpedagog på Olympens F-6-skola i Stockholm. Driver även bloggen frokenanna.com med tips och material till kollegor.

ur Lärarförbundets Magasin