Läs senare

Hallå där, Anja Cameron!

Anja Cameron, lärare på Duveholms gymnasiesärskola i Katrineholm, har gjort ett skolutbyte med Kina.

30 jan 2016

Varför?

– Läroplanen lyfter fram internationalisering. Vi riskerar tro att det räcker att jobba lokalt för särskolan, men vi ville att eleverna skulle lära sig något mer genom att resa.

Gjorde de det?

– Ja, de klarade resan fantastiskt bra! Det går inte att komma ifrån att skola är just skola, men när vi reste var det på riktigt. Bara att gå igenom passkontrollen i Kina, svara på frågor, titta kontrollanten i ögonen, hålla reda på packningen … Deras självförtroende ökade också. Innan vi reste till Kina hade vi ett utbyte med England. När engelsmännen kom på besök var våra elever blyga, men när kineserna kom tog våra elever initiativ redan första dagen. De ville visa dem stan och ta med dem på bowling.

Vad skiljde sig åt och vad förenade?

– I Kina är läraren en större auktoritet, medan vi har en mer coachande undervisning. Hantverkseleverna i Kina drillas att bli specialiserade. I Sverige jobbar vi på bredden.

– Språket förenade. Det gick så bra att kommunicera, dels med tecken, dels med engelska. Redan första dagen sade en av mina elever. ”Du behöver inte översätta, jag klarar mig själv.” Det var underbart!

ur Lärarförbundets Magasin