Läs senare

”Jag och Frida har reflektionstid i bilen”

JENNY JÖNSSONBropendling, besök i valstugor, reflektionstid och skrivbordsjobb. Häng med specialläraren Jenny Jönsson på en arbetsdag.

16 Okt 2018

Jenny Jönsson
Ålder: 43 år.
Gör: Speciallärare på Norgårdenskolan, en grundsärskola i Uddevalla kommun. Pluggar även till specialpedagog.

 07.45  Jag pendlar från Stenungsund varje dag tillsammans med min kollega och parhäst Frida Hedén. På vägen till jobbet passerar vi Uddevalla­bron. Bilresan tar en halvtimme. Vi har varit med och startat grundsärskolan på Norgårdenskolan. Tidigare arbetade vi tillsammans i Stenungsund.
 09.30  I dag ska vi åka in till centrum och besöka valstugor. Jag kollar busstiderna som jag skrivit ner i min kalender. Där står också vilka grupper eleverna ska delas in i. Det är totalt tretton stycken, som ska gå fyra och fyra och ställa frågor till partierna. Kalendern är ett viktigt arbetsredskap, där står tider för möten, planering och kom-ihåg-lappar. Vem ska jag ringa i dag? Vad behöver jag kopiera?
12.00  Tillbaka på skolan efter utflykten. Eleverna ska sammanställa sina svar och söka efter bilder på partiledarna och partiernas symboler. Varje grupp har ansvar för två partier. De har förberett sig genom att studera tidningen 8 sidors valspecial. Vi introducerar också olika begrepp, som ”soffliggare” och ”fyraprocentspärr”. Orden sätter vi upp i klassrummet.
13.00  Redovisning. Eleverna sätter upp bilderna och berättar vad partiernas företrädare i valstugorna har svarat. Det handlar bland annat om de viktigaste valfrågorna för hela Sverige och lokalt i Uddevalla. Vi konstaterar att de övergripande svaren om integration och jämlikhet är lite svävande. Lokalpolitiken blir mer konkret. Många av eleverna undrar hur det ska bli med det nya badhuset, som alla partier vill bygga. Det som skiljer är var de vill att badhuset ska ligga.
14.30  Skrivbordsjobb. Jag funderar på morgondagens planering. Vi är två special­lärare och fyra habiliteringspersonal som delar på ett hörn i arbetsrummet. Ett nummer av tidningen Specialpedagogik som handlade om särskolan ligger framme. Vi har tryckt upp några av artiklarna och läst tillsammans med rektorn. Där fanns både tips på hur vi kan jobba och intressanta aspekter på arbetsmiljön som vi kunde diskutera.
16.00  Dags att dra hem. Jag och Frida turas om att köra. Vi anpassar oss efter hur våra barn tränar just den dagen. I ­bilen har vi lite reflektionstid och pratar om hur dagen har varit och vad som ska hända i morgon. På fredagarna brukar vi gå igenom allt vi ska göra i helgen.

ur Lärarförbundets Magasin