Läs senare

Knappceremoni underlättar avsked

AVSKEDMindre gråt och oro. Det är resultatet av förskolan Heimdals lösning med fotoknappar­ i kapprummet.

04 Dec 2018
Fotoknapparna på väggen visar vilka barn som är på plats.

Vad?

En träknapp med en bild på barnet som har kardborrband på baksidan.

Hur?

När barnen kommer till förskolan tar de knappen från sin hylla i kapprummet och sätter upp den på väggen inne på avdelningen. Vid hemgång sätter de tillbaka knappen på hyllan.

Varför?

Skapar en tydlig början och slut på dagen och flyttar fokus från jobbiga avsked från föräldrar.

Vem?

Helena Yourston, specialpedagog på Heimdals förskola i Örebro.

 

Det började med en fråga som ställdes när Helena Yourston hade handledning med personalen på småbarnsavdelningen Champinjonen. Vad skulle man göra med barnet och föräldern som hade så svårt att säga hej då på morgonen?
– Barnet var ledset och föräldern var orolig och dröjde sig kvar vid lämningen. Vi behövde ge barnet något positivt att fokusera på och göra det tydligt för föräldern när ansvaret gick över till personalen, minns Helena Yourston, specialpedagog på förskolan Heimdal i Örebro.

Någon kläckte idén om att göra knappar med barnens ansikten på. Det var tre år sedan och numera är det en självklarhet att alla Champinjoner har sin egen knapp. På morgnarna tar barnen knappen från sin hylla i kapprummet och sätter upp den på väggen inne på avdelningen. De som tycker att avsked är extra jobbiga kan följa upp knappceremonin med att gå till vinkfönstret och vinka av sin förälder. På eftermiddagen, när föräldern hämtar barnet inne på avdelningen, går de ut i kapprummet tillsammans och sätter tillbaka knappen på hyllan innan de går.
– Det är en tydlig rutin som visar när dagen börjar och slutar. Vissa har svårt med avsked, andra har svårt att avbryta leken när föräldrarna kommer på eftermiddagen. Knapparna har hjälpt.

Och de fyller även andra syften har det visat sig.
– Knappen är ju en bild på mig som individ samtidigt som den visar min tillhörighet till gruppen av barnansikten på väggen. Den signalerar att jag är viktig och att det är vi tillsammans som är Champinjonen.

Helena Yourston upplever att knapparna också är språkutvecklande och hjälper barnen att lära känna varandra vid inskolningen.
– De står gärna vid tavlan då och då och flyttar på knapparna, räknar och sorterar. Det blir ett tillfälle för pedagogerna att prata om olika barn, benämna dem med namn och berätta vad de tycker om.

ur Lärarförbundets Magasin