Läs senare

Kunskapen spirar på bloggen

Var trivs nyckelpigorna bäst?
Hur bakar man en pizza? När eleverna i Ljustadalens träningsskola bloggar blir det filmer och texter om allt från vårtecken till matlagning.

20 sep 2015

Bild: Therése Ny.Vad heter blomman?
Ma …

… skros!

Det är majförmiddag i Ljustadalens skola, i utkanten av Sundsvall. Här, i träningsskolans högstadieklass, går fyra elever mellan 12 och 18 år. Bilden av maskrosen syns på bloggen Ljustabarnen, uppförstorad på väggen, och eleverna tittar noga. Förra veckan var de ute och fotograferade vårtecken och nu friskar de upp minnet inför dagens runda i samma ärende.

– Vad är det här för tecken? Frågar Helen Lindmark, specialpedagog, och håller sin ena hand över den andra och liksom går med fingrarna på den.

Hon får genast svar:

– Nyckelpiga.

Förra gången de var ute hittade de mängder av nyckelpigor. Men nu klickar Helen Lindmark på rubriken ”höst” och får upp foton av rödgula lönnar.

– Minns ni att träden såg ut så när det var höst? Nu ska vi gå ut och titta hur de ser ut på våren.

Eleverna låser upp sina klädskåp, tar på sig uteskor och jackor och går ut, tillsammans med Helen Lindmark och klassens två assistenter, Marit Öhlund och Carina Ulander. Mot lönnarna!

Så snart de är framme ropar Tilda Ekvall ”krama” och springer fram och lägger armarna runt den ena lönnen, som såhär i slutet av maj har halvt utslagna blad och fullt av ljust ljust gröna blomklasar. Sedan turas hon och klasskompisarna Enab Hassan och Emilia Lindahl om att fotografera och filma lönnarna ur olika vinklar.

 

Bild: Therése Ny.Efter en stund går gruppen vidare, småpratande med ord och tecken och ackompanjerade av en kvittrande lärka. Alla är fortfarande uppfyllda av resan till Stockholm förra veckan, då de fick gå upp på scenen och ta emot andrapriset i tävlingen Webbstjärnan.

– Mamma och pappa och farmor och farfar sa hej då när vi skulle åka med tåget, berättar Emilia Lindahl och illustrerar det hon säger genom att vinka.

Att de skulle vinna pris i en tävling var inget de hade kunnat föreställa sig då de startade sin blogg i höstas. Tanken från början var helt enkelt att bloggen kunde vara ett bra sätt att dokumentera verksamheten.

– Vi har alltid fotat och filmat och haft en klassdagbok, så steget till en blogg var inte så långt, säger Helen Lindmark.

Hon och läraren i skolans andra särskoleklass började med att gå en endagskurs i bloggprogrammet WordPress.

– I början la vi mest ut bilder och filmer rakt av. Sedan har jag lärt mig mer allt eftersom, bland annat genom den handledning och support man kan få på Webbstjärnans sajt.

Första tiden var det Helen Lindmark och de andra vuxna som bloggade, men det dröjde inte länge förrän eleverna ville vara mer aktiva, till en början genom att filma och ta bilder och så småningom också genom att vara med och skriva. Däremot är det pedagogerna som redigerar foton och filmer.

Successivt har lärarna också sett allt större möjligheter att använda bloggen i pedagogiskt syfte. Under etiketten hemkunskap finns recept med bilder på varje ingrediens och moment, klickar man på ”räkna” syns olika geometriska former, och här och var på sidorna finns bilder av teckenspråk och pictogram. Vissa sidor handlar om hur klassen arbetar med till exempel läsinlärning, kommunikation och slöjd.

En viktig tanke med bloggen är att den hjälper eleverna att berätta hemma vad de arbetar med i skolan.

– Vi har en vanlig dagbok också, och i början fick vi skriva i den att föräldrarna skulle gå in och titta på bloggen. Men nu tror jag det har blivit en vana för alla, säger Helen Lindmark.

 

Bild: Therése Ny.Att se saker gång på gång tränar elevernas minne och hjälper dem att bearbeta både upplevelser och information. Klassen dokumenterade sitt arbete förut också, men bloggen har tydligare struktur. Dessutom är eleverna mer delaktiga i den, påpekar Helen Lindmark.

Hon ser bloggen som ett verktyg för akk, alternativ och kompletterande kommunikation, som hjälper till att skapa en kommunikativ miljö i en sorts femstegsraket. Första steget är att bestämma vilka av elevernas förmågor man vill utveckla, andra att fotografera och filma en aktivitet, till exempel idrott, hemkunskap, ramsräkning. I steg tre läggs dessa foton och filmer ut på bloggen.

– Sedan tittar vi på det om och om igen och pratar om det vi ser.

Efter en tid gör de om samma aktivitet, men nu ska eleverna klara den på egen hand. Också denna gång dokumenteras det de gör och foton och filmer läggs ut på bloggen.

Helen Lindmark berättar om när klassen bakade pizza som uppgift i hem- och konsumentkunskapen. Första gången fick eleverna mycket hjälp medan de bakade. Allt filmades och lades ut på bloggen tillsammans med instruktioner, i text och pictogram. Så gick det några veckor, då eleverna såg på inlägget många gånger, medvetna om att nästa gång skulle de baka själva.

– Och det gjorde de. Oj, vad stolta de var! Emilia, till exempel, hade visat filmen hemma flera gånger.

Bloggen gör det också lättare att jobba med formativ bedömning, anser Helen Lindmark.

– Förut hade vi olika matriser med kryssa-i-rutor, men det har vi slutat med. I stället kan vi utgå från bloggen, för den synliggör lärandet på ett väldigt tydligt sätt. Som med pizzabakningen.

 

Ute i den mulna vårförmiddagen har Emilia Lindahl, Enab Hassan och Tilda Ekvall kommit fram till de rosenbuskar där de senast fann nyckelpigorna. Men i dag får de bara syn på en, gömd under ett blad. De konstaterar att nyckelpigor nog vill ha sol och värme för att visa sig. I morgon, när Helen Lindmark redigerat filmerna och lagt in foton i bloggen, får eleverna sätta sig en och en och lägga ord till bilder och filmer.

Men nu, efter en äppelpaus, ska Emilia Lindahl få göra en liten film. Helen Lindmark tar fram en lärplatta och en kommunikationskarta och föreslår att filmen ska handla om sommaren. Hon öppnar appen Puppet Pals och ber Emilia att välja vilken figur hon vill vara. Emilia pekar på en ”bubbe”, och konstaterar med Helens hjälp att det är en brandman, medan Helen väljer att vara fjäril och placerar de två figurerna på en sommaräng. Så trycker hon på record och drar fjärilen mot brandmannen, så det ser ut som om den flyger.

– Hej, vad tycker du om att göra på sommaren?

Emilia Lindahl tittar på kommunikationskartan och pekar på några bilder, samtidigt som hon säger orden som står under dem:

– Hoppa rep. Äta glass. Plocka blommor.

Några klick senare har Ljustabarnen fått en ny film att lägga på sin blogg.

Ljustabarnens app-tips

Bloggen Ljustabarnen görs i programmet WordPress. Några av de appar som de använder är Tiny tap, 3D Creator, Socket puppets och Toontastic.

Bloggen finns på http://ljustabarnen.moobis.se/.

65 000 siktade mot stjärnorna

Tävlingen Webbstjärnan anordnas varje år av Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som förut hette Stiftelsen för internetinfrastruktur, .SE. Webbstjärnan vänder sig till skolor i hela Sverige och syftet är att lära elever och lärare mer om internet och webbpublicering.  2014 deltog cirka 65 000 elever.  Anmälningen till 2015 års tävling  öppnade den 17 augusti. 

Läs mer på www.webbstjarnan.se.
 

ur Lärarförbundets Magasin