Läs senare

Lärarförbundet kräver insatser för särskolan

Storsatsa på särskolan och använd åttaårsregeln även för speciallärare. Lärarförbundet upprepar en rad krav till regeringen.

13 Jan 2016

Det stora legitimationsdatumet 1 juli 2015 har passerat, och det är dags att vända blicken mot behörighetsdatumet i särskolan: 1 juli 2018.

– Det är inte långt kvar och behörighetsläget där är mycket sämre än i andra skolformer. Vi märker av oron hos våra medlemmar, säger Anna Tornberg, ombudsman på Lärarförbundet.

I en skrivelse till regeringen strax före årsskiftet konstaterar Lärarförbundet att det kommer att ”bli nödvändigt med lättnader i regelverket” om inte ”massiva fortbildningsinsatser” görs för särskolan. Dagens lärarlyft är inte tillräckligt, enligt Anna Tornberg. Hon framhåller att det är upp till regeringen att göra eventuella förändringar utan att behörighetsreformen som helhet urvattnas.

I skrivelsen upprepar Lärarförbundet krav som alla syftar till att öka tillgången till speciallärare och specialpedagoger. Låt åttaårsregeln gälla även för speciallärare, lyder ett förslag. En lärare med specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, men som saknar rätt grundutbildning, bör bli behörig om hen arbetat som speciallärare i åtta år, precis som andra lärare kan få ämnesbehörighet efter åtta års erfarenhet. Det skulle till exempelvis kunna handla om en förskollärare med specialpedagogutbildning som arbetar som speciallärare i grundskolan.

Regelverket måste också förenklas för speciallärare med utländsk examen, enligt skrivelsen. I dag behöver vissa av dem läsa in svensk grundlärarutbildning trots att de har en flerårig speciallärarutbildning.

– Man måste göra allt man kan för att få fram fler speciallärare, summerar Anna Tornberg Lärarförbundets krav till regeringen.

Lärarförbundet passar även på att kräva legitimation för specialpedagoger. I dag ger speciallärarutbildningen utökad behörighet, medan specialpedagogutbildningen inte gör det.

– Examensmålen ser nästan identiska ut, men ändå ger utbildningarna helt olika resultat vad gäller legitimationen. Det är konstigt och behöver rättas till, säger Anna Tornberg.

ur Lärarförbundets Magasin