Läs senare

Lustfyllda lektioner

Så gjorde jagAdlade elever och tidningsmakeri. Upplevelse­baserad pedagogik är en succé på grundsärskolan i Växjö.

27 jan 2020
Susann Jenebeck hämtar inspiration från både förskolan och rollspel. Högstadieklassen har åtta elever med olika funktionsvariationer.

”Jag jobbar tillsammans med två duktiga elevassistenter i en 7–9-klass på grundsärskolan på Teleborg Centrum i Växjö med en klass på åtta elever, alla med olika funktionsvariationer. Trots att de alla har varierande personligheter och olika svårigheter är det en helt fantastisk grupp och alla visar varandra stor respekt.

Ibland går vi även ner i skolans kol­svarta källare. Där har vi lektioner om rymden, eller bildlektioner där vi ritar och skapar helt utan synen till hjälp.

Jag har jobbat som lärare i nästan 17 år och hamnade i särskolan av en ren slump för ungefär fem år sedan. I min första klass befann sig många på gränsen till träningsskolan. Ett av mina försök att nå dem var att klippa ut en kungakrona och sätta på huvudet under en lektion. Det funkade! Sedan dess har det bara fortsatt. Jag har hämtat massor av idéer och tankar från förskolans arbetssätt och sedan försökt anpassa det till högstadiet.

Susann Jenebeck

Gör: Lärare i en 7–9-klass på grundsärskolan på Teleborg Centrum i Växjö.
Bäst med jobbet: ”Alla härliga barn.”
Sämst med jobbet: ”Att jag som lärare inte längre har samma frihet som tidigare.”

Vi jobbar mycket tillsammans med upplevelsebaserad pedagogik. Jag försöker så gott det går att skapa lustfyllda lektioner och tycker att vi lyckats hitta ett arbetssätt som inte är helt vanligt i vare sig särskolan eller grundskolan. Det växer fram tillsammans med eleverna och jag tycker att det blir roligare för varje år. I sina bästa stunder leder det till samtal och diskussioner på hög nivå och de filosofiska tankarna är kloka och många.

Till exempel dramatiserar vi ibland våra lektioner i SO eller NO, vilket gör att kunskaperna får extra starkt fäste hos eleverna. För bara några veckor sedan avslutade vi ett tema om medeltiden. Jag klädde då ut mig i en kungakrona gjord i guldigt papper och mantel och adlade sedan samtliga elever. De fick adelsnamn utifrån sina egna intressen. När vi lite längre fram arbetar med Vasatiden kommer de adlade eleverna att bli ”halshuggna” under Stockholms blodbad. Men det är än så länge en hemlighet.

Under det här läsåret jobbar vi även med entreprenöriellt lärande. Där håller vi just nu på att jobba på en klasstidning som vi kommer att trycka upp på ett proffsigt tryckeri. Dessa tidningar kommer vi även att sälja till dem som har lust att köpa. Vi jobbar i programmet Publisher och eleverna får skriva olika texter, bland annat om vattnets kretslopp, men de har också skrivit om känslor och gjort egna dikter och i vissa fall fått välja ämnen helt fritt.

Framöver planerar vi också att tillverka olika föremål – eleverna kommer bland annat att få göra egna ljuslyktor. Vi kommer också att baka bullar och kakor för att sälja på torget framåt vårkanten. Tanken är att sedan använda pengarna vi får in på försäljningen till en skolresa till Kalmar för att förstärka kunskaperna om 1600- och 1700-talet. Vi planerar bland annat ett besök på slottet och utställningen om regalskeppet Kronan, som förliste under slaget vid Ölands södra udde 1676. För att lyckas behöver vi få ihop 3 500 kronor. Det ska nog inte vara något problem!

Ibland går vi även ner i skolans kolsvarta källare. Där har vi lektioner om rymden, eller bildlektioner där vi ritar och skapar helt utan synen till hjälp. Vi har en stor elev­demokrati och jag försöker alltid att vara lyhörd för ­elevernas tankar och idéer. Jag vill skapa ett klimat där alla känner sig bekväma med att säga vad de tycker och tänker, och strävar ­efter att ingen ska känna sig dum om man ­råkar svara fel någon gång.”

ur Lärarförbundets Magasin