Läs senare

Maria Glawe – En optimist med blick för möjligheter

04 Nov 2014

Bild: Jenny Bowers.
Bild: Jenny Bowers.Din nya magisterstudie i specialpedagogik handlar om hur man genom kollegialt lärande kan arbeta framgångsrikt med läsfrämjande insatser i undervisningen. Hur då?
– Framför allt att man aktiverar olika läsutvecklingsstrategier samt att man anpassar dem efter var eleverna befinner sig och hur mycket de avancerar som läsare. Det bör man göra från förskolan och uppåt – genom alla stadier.

 

Vilken är din drivkraft i arbetet?

– Jag trivs bäst när jag känner att det finns någon slags gemensamhet kring lärandet, när både kollegor och elever reflekterar och försöker hitta lösningar tillsammans. Jag tror också på utveckling och förändring och att man kan nå alla elever, bara man är villig och törs pröva nya idéer och att man vågar misslyckas.

 

Vad är det svåra i ditt jobb?

– Att läraruppdraget är så omfattande som det är. Men en optimist ser möjligheter i svårigheterna, som Winston Churchill sa en gång, och det är nog främst det som driver mig i mitt läraryrke. Jag vill se möjligheter och det finns det i skolan. Ofantligt många.

 

Hur vill du att ditt arbete ska se ut om fem år?

– Förhoppningsvis har det gemensamma och kollegiala lärandet slagit igenom och tagit större plats, inom hela den lärande organisationen. Jag hoppas på en mer kollektiv anda, där lärarna tar del av varandras idéer och erfarenheter i större utsträckning än vad man gör i dag, att man öppnar upp dörrarna för ett mer gemensamt lärande.

 

Tror du att det blir så?

– Som sagt, jag är optimist. Den dag man bestämmer sig för att någonting inte går, då går det inte heller. Jag vill inte slås ned av föreställningar som ”jamen det där har vi redan prövat, det går inte”. Det fantastiska med skolan är att den är så föränderlig och att det hela tiden kommer nya individer.

 

Vad kan göra dig riktigt glad under en arbetsdag?

– Kontakten som jag får med mina elever. Särskilt under de stunder när jag känner att det inte handlar om en överföring av kunskap utan om lärande, ett gemensamt lärande. När kunskap uppstår mellan oss, då blir jag glad.

 

Vad ger dig återhämtning och energi på fritiden?

– Dels när jag umgås med min familj, dels när jag fotograferar. Att få koppla bort skolan lite grand, men ändå får fortsätta vara nära människor.

Namn: Maria Glawe.

Ålder: 37 år.

Arbete: Förstelärare i Svenska på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Speciallärare med inriktning språk-, läs-, och skrivutveckling.

Bor: Villa i Trelleborg.

Familj: Sambo, en sjuårig son och en beaglehund.

Hobby: Fotografering. "Det har jag också kunnat kombinera med mitt yrke på ett bra sätt eftersom visuella bilder ju är ett så betydelsefullt stöd i samband med läsutveckling."

ur Lärarförbundets Magasin