Läs senare

Om att finna barnet där det är

av Eva Augustsson
04 sep 2018
04 sep 2018

Eva Augustsson

Gör: Arbetar som specialpedagog och kommunal läs- och skrivutvecklare.
Arbetsplats: Mössebergs­skolan i Falköping.
Tycker att: Det är bra med tydligt väder, och snart kommer min favoritårstid – hösten.

När jag ska parkera min cykel på garageinfarten upptäcker jag förvånad ett tiotal barncyklar. De står på sina stöd så där lite trassligt huller om buller på vår uppfart. Det är precis i början av höstterminen för snart tjugo år sedan. Jag går in i huset och blir stående vid altandörren och kikar ut på baksidan. Där på gräsmattan står ett antal fnittriga tjejer i 8–9-årsåldern och svänger med sina drillstavar. Yngsta dottern i familjen är vid denna tid 14 år och hon ska börja som cheerleader för en av de yngre grupperna. Nu står hon och tittar på sina blivande adepter när de skrattande tappar sina stavar på gräsmattan och försöker få till olika rörelser. Och jag förblir stående vid min utkiksplats och småler.

När den sista drillflickan vinglat iväg på sin cykel med drillstaven fastspänd på pakethållaren frågar jag dottern om anledningen till övningarna på vår gräsmatta.
– Jo, du förstår mamma, om jag ska kunna leda dem så måste jag veta vad de redan kan. Så jag hade bett dem komma hit i dag och visa mig lite olika rörelser. Sedan kan jag planera hur vi ska fortsätta att öva och gå vidare …

Imponerad över hennes mogna uttalande trycker jag på minnets ”spara”-knapp. Jag känner mig stolt och tänker – jag har närt en ledartalang vid min barm.
– Erika, du är så klok och du har större insikt än många utbildade lärare, säger jag till henne.
Det är ju precis det här som det handlar om att vara lärare och att leda någon framåt. Du som ledare måste veta var dina elever befinner sig för att förstå vad som behövs för att kunna gå vidare.

Kanske är vägen krokig och mödosam,­­ men vår uppgift är att gå med barnet framåt – om än med små, små steg.

På dörren in till mitt arbetsrum har jag Sören Kierkegaards citat uppsatt:
”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än hon gör, men först och främst förstå det hon förstår.”

Uppnådd levnadsålder och genomgången utbildning blir ofta ett mått på vilken kunskapsnivå man kan förvänta sig av sina elever. Men det är en måttstock som stämmer dåligt med verklighetens variation av människors förmågor.

Ordet pedagog betyder ursprungligen ”leda barnet”. Vi pedagoger ska finna barnet på den nivå där det är och leda det framåt. Kanske är vägen krokig och mödosam, men vår uppgift är att gå med barnet framåt – om än med små, små steg.

 

ur Lärarförbundets Magasin