Ingår i temat
Digitalt stöd
Läs senare

Programmerar mot nya mål

DIGITALT STÖDI specialläraren Anna Bergströms klassrum är programmering, robotar och smarta tavlor vardagsmat. Hon är så bra på att undervisa med digitala verktyg att hon nominerades till lärarpriset Guldäpplet 2018.

Interaktiv matematik. Två elever spelar Fyra i rad på den smarta klassrumstavlan med touchscreen. Foto: Jonas Westling

Det är tidig eftermiddag och vintersolen lyser ännu över Skellefteå. I ett klassrum på Lejonströmsskolans grundsärskola sitter specialläraren Anna Bergström och hennes två elever – Lotta Klingstedt, 14 år, och My Edström, 13 år. På bordet framför dem ligger ett stort rött papper med rutor, en hemgjord spelplan. I vissa rutor finns bilder och ord associerade till kända sagor. Anna Bergström lägger fram en liten skalbaggeliknande robot med färgglada knappar, en Blue-Bot. Hon tar också upp en lapp med ett uppdrag till eleverna. My Edström läser:
– Flytta din robot till djuret som åt upp Rödluvan.

Läraren upprepar meningen en gång till och frågar: Vem är det?
– Vargen, utropar My Edström.
– Då ska vi gå dit, säger Anna Bergström, pekar på en ruta där det står vargen och släpper ner roboten.

My Edström räknar hur många steg roboten ska gå, var den ska vända sig och knappar sedan in banan på tryckknappar med olika pilar på robotens rygg.

Anna Bergström tecknar några av orden när hon pratar och stöttar eleven att räkna rätt.
– Hur många steg är det först, ett, två och sedan vända …

När eleven är klar placerar hon roboten vid startrutan och trycker på kör. Blue-Boten rullar, vänder på rätt ställen och navigerar fram till bilden av vargen. Där stannar den, piper och blinkar till elevernas glädje. Uppdraget slutfört!

Mål! My Edström programmerar en Blue-Bot så den går dit hon vill. Foto: Jonas Westling

My Edström nollställer roboten genom att trycka på X:et på robotens rygg. Sedan är det klasskompisens tur att pröva. Lotta Klingstedt läser instruktionen och programmerar roboten att gå till ”Alfons Åbergs hemlige kompis” – en ruta där det står Mållgan.
På bordet finns också en Dash-robot i klarblått med en kameralins som enda cyklopöga.
– Visst är den snygg, säger Anna Bergström förtjust.

Hon har lånat de flesta av robotarna från kommunen. Där kan lärarna också låna ”kodväskor” med handledningar och lektionstips. Det är smart, tycker Anna Bergström.
– På det sättet kan man pröva sig fram och hitta det som funkar innan man köper in något.
I ett annat klassrum sitter tre elever i årskurs nio med varsin Ipad framför sig. Tillsammans med Anna Bergström har de lärt sig grundläggande programmering i appen Scratch Jr.
– Vill du visa en presentation du gjort? frågar Anna Bergström och vänder sig till Oliver Säll, 15 år.

Han tar fram en animerad film och skrattar lite när han visar den. På skärmen syns hur en elefant och en isbjörn attackerar en kvinna som blir rädd, vaknar hemma i sitt rum och skriker hjälp!
– Vilda djur äter upp fröken. Det är Helens mardröm, säger Oliver Säll nöjt.

Victor Sydlen och Oliver Säll skapar egna berättelser i appen Scratch Jr tillsammans med Anna Bergström. Foto: Jonas Westling

Helen Eliasson är den andra läraren i klassrummet. Hon är specialpedagog på skolan och tar retsamheten med ro. De tre killarna i den här gruppen läser ämnesområden tillsammans och ska börja gymnasiesärskolan i höst. I appen Scratch har eleverna lärt sig sätta ihop tecknade filmer, lägga in egna bilder, skriva korta texter till och spela in sina röster – bland annat. Lärarna tycker det är fantastiskt hur berättandet har utvecklats i en elevgrupp som kan ha svårt med långa texter. Arbetet med appen har utvecklat både elevernas kommunikationsförmåga och deras logisk-matematiska och datalogiska tänkande, menar Anna Bergström.

Startskottet för att våga börja programmera i grundsärskolan var en föreläsning av fortbildaren Karin Nygårds. Efter den köpte Anna Bergström in en instruktionsbok om Scratch Jr som hon och de tre eleverna plöjde från början till slut under ett års tid. Lärandet blev lika mycket en kurs för läraren som för eleverna.

Det började när jag såg min son använda olika appar och jag förstod hur mycket han lärde sig. Jag kände att jag måste testa det här i jobbet.

Hon berättar att eleverna också har lärt sig ta egna bilder med sina Ipads när de är på utflykter för att sedan använda bilderna i sina filmer. Viktor Sydlen, 15 år, visar hur han gestaltat en utflykt till Skellefteås hockeyarena och hemmalaget AIK. I presentationen har han satt in en bild av sig själv på isen och ljudet av publikens jubel.
– Det är ganska roligt med Scratch, tycker klasskamraten Ville Almgren, ivrig att visa för läraren hur en figur på en cykel snurrar runt i luften i hans film.
– Du, den där, han får ont i huvudet som snurrar så, kommenterar Anna Bergström.

I klassrummen hänger touchscreen-projektorer som gör vita tavlan till en smart klassrumstavla som man kan röra vid och surfa på. Den nya tekniken gör det tillgängligt för alla elever att kunna delta och utvecklas, tycker lärarna.
– Det är ett fantastiskt hjälpmedel vid motoriska svårigheter, säger specialpedagogen Helen Eliasson.

Eleverna får fortsätta lektionen med att spela en variant av spelet Fyra i rad tillsammans på den virtuella tavlan och räknar huvudräkning för att komma framåt,
– Vi ser hur samarbetet mellan eleverna ökar också med den digitala tekniken, säger Anna Bergström.

Specialpedagogen Helen Eliasson och Ville Almgren
kollar på en ny ”scratch” som han gjort. Foto: Jonas Westling

För sitt arbete med digitalisering har Anna Bergström blivit en av tre nominerade till lärarpriset Guldäpplet. Utmärkelsen har gett henne mycket, trots att hon inte knep förstaplatsen.
– Jag har fått föreläsa på Skolforum och nästa vecka ska jag åka till Skolverket och vara med och diskutera hur de nya skrivningarna om digitalt lärande i läroplanen används i praktiken, berättar hon.

Hon tycker det är viktigt att särskolan syns och är med i den digitala skolutvecklingen. Särskolan ligger visserligen ofta långt fram när det gäller digital teknik, men när det gäller undervisning i programmering och digital kompetens krävs pedagogisk fortbildning.
Anna Bergström har gått kurser på högskola för att få utbildning på området, det är ett personligt intresse som tagit henne långt.
– Det började när jag såg min son använda olika appar och jag förstod hur mycket han lärde sig. Jag kände att jag måste testa det här i jobbet.

Hela familjen är teknikintresserad och på fritiden fångar Anna Bergström gärna Pokémons med mobilen. Hon konstaterar nöjt att det ligger två gym på skolgården, virtuella gym alltså, där man kan träna sina små figurer. Det börjar mörkna därute, men det ser spelaren och optimisten Anna Bergström bara som något positivt:
– Det är bra på vintern när det är mörkt och kallt för då är det inte lika många som är ute och jagar.

Nominerad till lärarpris

Ur motiveringen till Anna Bergströms Guldäpplenominering: ”För att hon med hjälp av digitala verktyg omsätter läroplanens intentioner i elevgrupper som bjuder på pedagogiska utmaningar, för att nå optimal inlärning och personlig utveckling.”

Alla artiklar i temat Digitalt stöd (8)

ur Lärarförbundets Magasin